História pier Lamy

George Parker

Spoločnosť Lamy bola založená Jozefom Lamym v roku 1930 v nemeckom Heidelbergu. Pôvodne malá rodinná firma sa postupne premenila na najväčšieho výrobcu písacích potrieb v Nemecku a jedného z najväčších poskytovateľov prestížnych písacích potrieb na svete.
Z pohľadu ročného obratu je dokonca Lamy od roku 2018 najväčším výrobcom luxusných písacích potrieb na svete.
Spoločnosť Lamy bola založená Jozefom Lamym v roku 1930 v nemeckom Heidelbergu. Pôvodne malá rodinná firma sa postupne premenila na najväčšieho výrobcu písacích potrieb v Nemecku a jedného z najväčších poskytovateľov prestížnych písacích potrieb na svete.  Z pohľadu ročného obratu je dokonca Lamy od roku 2018 najväčším výrobcom luxusných písacích potrieb na svete.

Josef Lamy síce čerpal skúsenosti ako manažér exportu u konkurenčného amerického výrobcu písacích potrieb, ale po založení vlastnej firmy Orthos (Orthos Füllfederhalter-Fabrik) kráčal svojou, často nevyšliapanou cestou. Napríklad už v roku 1933 získala nová spoločnosť na výrobu plniacich pier a mechanických ceruziek patent na multifunkčné pero. Na začiatku 2. svetovej vojny bolo pod značkami Orthos a Artus (firma, ktorú Lamy kúpil v roku 1942) vyrobených viac ako 200 tisíc pier ročne.

Prvé pero s menom Lamy v názve sa objavilo prvýkrát až v roku 1952. Lamy 27 bolo doslova revolučným perom, a to ako kvôli technickému riešeniu, tak i užívateľskému komfortu, ktoré poskytovalo. Inovatívny systém Tintomatik zaisťoval, že tok atramentu bol plynulý, bez ohľadu na zmeny tlaku alebo teploty. Úspech pera na domácom trhu, ale aj v zahraničí viedol k tomu, že počas nasledujúceho roka bolo na trhu k dispozícii v 12 rôznych prevedeniach.

V dnešnej dobe sú písacie potreby Lamy známe predovšetkým vďaka svojej dokonalosti a zameraniu na skutočne funkčný dizajn. Za ich súčasným úspechom stojí syn zakladateľa značky Dr. Manfred Lamy, ktorý sa v r. 1962 ujal marketingu firmy a čoskoro začal spolupracovať s tými najlepšími dizajnérmi z celého sveta.

Sám Manfred Lamy nie je dizajnérom, avšak dizajn považoval počas celej profesionálnej kariéry za jeden z pilierov kvalitnej značky písacích nástrojov..Za svoje celoživotné úsilie získal v roku 2008 titul Osobnosť nemeckého dizajnu. Jeho filozofiou bolo vytvárať písacie potreby, ktorých tvar je premyslený do každého detailu a všetky súčasti majú konkrétny účel. Radšej než na excentrické provokatívne výstrelky sa Lamy sústredí na funkčnosť, užívateľský komfort a nadčasovosť. Dizajn nesmie byť samoúčelný, ale musí súčasne s vizuálnou stránkou zlepšovať základnú funkciu výrobku a umocniť jeho úžitkové vlastnosti. Tieto myšlienky musí prijať za svoje každý dizajnér skôr, než začne pracovať na vývoji nového modelu. Výsledkom sú potom skutočne kvalitné perá a ceruzky, ktorým z ich hodnoty neuberú ani roky používania.

Za míľnik v histórii firmy sám M. Lamy označil kolekciu Lamy 2000, ktorá vznikla v spolupráci s dizajnérom Gerdom A. Müllerom. Práve princípy Bauhausu, definované poučkou, že funkcia predchádza formu, ktoré stáli pri zrode tohto legendárneho modelu, sa stali základnou charakteristikou modernej éry dizajnu Lamy.

Nielen Lamy 2000, ale aj ďalšie modely vzbudzujú zaslúžený obdiv a uznanie a do súčasnosti nazbierali viac ako päťdesiat cien za dizajn a kvalitu prevedenia.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia